لوازم یدکی

دستگاه 4 گاز چیست و کاربرد آن کدام است ؟

دستگاه 4 گاز خودرو ابزاری است که بر اساس میزان و مقدار گازهای خروجی از اگزوز خودرو میزان آلاینده ها را اندازه گیری می کند و در صورتیکه به سنسور NOX مجهز باشد برای خودروهای گازسوز نیز قابل استفاده خواهد بود.

معرفی انواع دستگاه سوخت سنج:

دستگاه 4 گاز : همانطور که از نام آن پیداست دستگاه 4 گاز تست چهار گاز قابلیت اندازه گیری دستگاه 4 گاز را دارد که مهمترین آنها عبارتند از HC ، C ، CO و …

دستگاه سوخت سنج 5 گاز : همان طور که از نام آن پیداست دستگاه تست پنج گاز قابلیت اندازه گیری 5 گاز را دارد که مهمترین آنها عبارتند از HC ، C ، CO ، NOX و …


گاز های مختلف و نسبت های مختلفی در سوخت سنج ها اندازه گیری می‌شود. هر کدام از این پارامترها به دلایل مختلفی می‌توانند شما را در آزمون معاینه فنی رد کنند و یا مشکلی در کارکرد موتور به وجود آورند. در تنظیم موتور چهار گاز دلیل بالا بودن گازها را می‌توان سنجید.

گاز CO یا کربن از مهمترین و اصلی‌ترین گازهای مورد بررسی سوخت سنج ها در خودرو می باشد که معمولا خودروها در تست معاینه فنی به مشکل بالا بودن بیش از حد مجاز CO دچار می‌شوند. برای تنظیم موتور چهار گاز در تعمیرگاه های مکانیکی و عاملیت های خودرو نیاز به مقدار لحظه‌ای CO می باشد و سلامت سنسور اکسیژن برای کاهش CO بسیار مهم است. با کمک دستگاه چهار گاز و یا پنج گاز می‌توان دلیل بالا بودن گاز CO خودرو را متوجه شد و عیب خودرو را برطرف کرد.

بررسی گاز CO2 در دستگاه سوخت سنج چهار گاز چگونه است ؟

در تست چهار گاز مقدار لحظه ای و نوسان گاز hc بسیار اهمیت دارد. گاز hc یا همان هیدروکربن ها در آلایندگی و تنظیم موتور نقش مهمی دارند. برای کاهش هیدروکربن ها باید احتراق به صورت کامل انجام شود. گاز هیدروکربن با نصب کاتالیزور کاهش پیدا نمی‌کند. هیدروکربن برای خودروهای انژکتور باید کمتر از 250 واحد و برای خودروهای کاربراتور باید کمتر از 400 واحد باشد.

بررسی گاز O2 در دستگاه سوخت سنج چهار گاز چگونه است ؟


• همانطور که می‌دانیم اکسیژن یا O2 آلاینده نیست، پس چرا مقدار آن در تست معاینه فنی همه است؟ گاز O2یا همان اکسیژن در تنظیم کار کردن موتور تاثیر بسزایی دارد.

بررسی گاز CO2 در دستگاه سوخت سنج چهار گاز چگونه است ؟

در اصل هرچقدر co2 بالاتر باشد گاز co کمتر می‌شود. بالا بودن گاز co نشان دهنده‌ی خام سوزی است.
دستگاه چهار گاز وسیله ای است برای تنظیم گاز های آلاینده ی خروجی موتور که علاوه بر این، این دستگاه میتواند سلامت سنسور اکسیژن و سیستم اگزوز و کاتالیزور را بررسی کند.

در دستگاه چهار گاز همانطور که از نامش پیداست چهار گازی که در معاینه فنی سنجیده میشود اندازه گیری می_ شوند.گازهای O2 co co2 hc در این دستگاه اندازه گیری میشوند که طبق سایت معاینه فنی این چهار گاز نام برده در بخش تنظیم موتور خودرو معیار قرار میگیرد.

بعضی از دستگاه ها قابلیت انالیز پنج گاز را دارند. گاز پنجم noX است. این پارامتر فعلا در سیستم معاینه فنی خودروهای سواری ایران اندازه گیری نمیشود.

چهار گاز و یا پنج گاز چیست؟

دستگاه تنظیم موتور پنج گاز و یا چهار گاز، دستگاه بررسی کننده ی دود های خروجی از اگزوز است برای تنظیم موتور دقیق نیاز به دستگاه چهار گاز است.

اگر با دستگاه چهار گاز خودرو تنظیم نشود، تنظیم بصورت حدسی و تقریبی است و امکان دارد خیلی قطعات اشتباها تعویض شود. پس برای انجام تنظیم موتور دقیق نیاز به چهار گاز است.

حتما اگر به مراکز معاینه فنی مراجعه کرده باشید و مشکل تنظیم موتور را داشته باشید باید از دستگاه چهار گاز استفاده کنید.

دستگاه چهار گاز به واسطه ی نازلی که دارد مقدار گاز های آلاینده ی co,co2,hc,o2,lambda را می سنجد و به کمک این دستگاه می توان دلیل بالا بودن هرکدام از گازهای آلاینده را فهمید و گاز های آلاینده را کاهش داد در اصل چهار گاز دستگاه عیب یابی است که خروجی های خودرو را آنالیز میکند.

در تست چهار گاز معاینه فنی گاز های مقادیر co و hc و اکسیژن و lambda و co2 اندازه گیری میشود.
این پارامترها جز اصلی پارامتر های معاینه فنی هستند. در چهار گاز هرکدام بصورت جدا تجزیه و تحلیل میشوند.اگر هرکدام از این پارامتر ها حتی یک صدم هم بالاتر باشد در معاینه فنی رد می شوید. پس اگر بخواهیم خودرو را برای معاینه فنی تنظیم کنیم نیاز به تست چهار گاز معاینه فنی داریم.

در دستگاه چهار گاز همان طور که از نامش پیداست چهار گازی که در معاینه فنی سنجیده می شود اندازه گیری می شوند.گاز های O2 co co2 hc در این دستگاه اندازه گیری میشوند که طبق سایت معاینه فنی این چهار گاز نام برده در بخش تنظیم موتور خودرو معیار قرار میگیرد.

چرا موتور خودرو نیاز به تنظیم موتور با دستگاه سوخت سنج دارد؟

اهداف تنظیم موتور خودرو ها با هم متفاوت هستند هر کدام از این تنظیم ها نیاز به تجهیزات و ابزارهای خاصی هستند. در تنظیم موتور خودرو های انژکتوری بخاطر حساسیت کار و دقت بالای خودرو های انژکتور باید از دستگاه پنج گاز استفاده کرد.

در بعض موارد در تون آپ های خاص حتی نیاز به تنظیم نیست و اگزوز ایراد دارد و هدف از تنظیم موتور چیست؟ چرا باید موتور خودرو را تنظیم کنیم؟

اهداف تنظیم موتور خودرو ها با هم متفاوت هستند هر کدام از این تنظیم ها نیاز به تجهیزات و ابزار های خاصی هستند در تنظیم موتور خودروهای انژکتوری بخاطر حساسیت کار و دقت بالای خودروهای انژکتور باید از دستگاه پنج گاز استفاده کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *