لوازم یدکی

ايران خودرو:

ایران-خودور.jpg

در دههٔ ۱۳۶۰، ايران خودرو با توجه به دليل آشفتگی اقتصادی ایران، تا نزدیکی تعطیلی کامل پیش رفت که با اعلام آمادگی پژو برای همکاری، ایران خودرو دچار تحولی بزرگ شد. پژو به شریک ایران خودرو در ایران تبدیل شد و محصولات ايران خودرو را در شمار بسیار بالا در ایران به فروش رساند. پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷ و پارس توانستند بخش عظيمي از بازار ایران را در اختیار گرفتند که سود خيلي زيادي برای شرکت فرانسوی داشت. ايران خودرو با ماشين رنو، دیگر شرکت خودرو سازی فرانسوی نيز مشاركت كرد، از محصولات ارزان‌قیمت این شرکت را به شکلی موفق در بازار ایران به فروش رساند.

خيلي از کارشناسان ایرانی بر اين باورند که با درست مديريت نكردن ایران خودرو از شرکتی خود کفا به یک ابزار فروش برای شرکت‌های خارجی تبدیل شده‌است. با اين دليل ايران خودرو دو ماشين دنا و سمند را توليد كرد شرکت ايساكو دارای فروشگاه‌ هایی در سراسر ایران است و محصولات ايساكو دارای علامت تجاری این شرکت هستند.

امداد خودرو

امداد خودرو همه خدمات امدادی را در همهٔ ساعات در شبانه روز در همه جاي ايران ارائه می‌ دهد و برای مشتریان ایران خودرو دسترس است و موقع داشتن کارت‌ های آن، امکان استفاده از خدمات رایگان وجود دارد.

تولید اتوبوس‌ های آلمانی همچنان ادامه یافت تا آنکه مسئولان ایران‌ خودرو (ایران ناسیونال) به فکر تولید ماشين هاي سواری برای استفاده اکثر مردم جامعه افتادند؛ به اين علت بود كه برادران خیامی با خيلي از شرکت‌ ها آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی و انگلیسی وارد بحث شدند تا شرکت تالبوت انگلستان قبول کرد مجوز تولید مدل هیلمن هانتر خود را به شرکت ایران خودرو بدهد.

قرارداد هیلمن هانتر یا همان پیکان در سال ۱۳۴۵ میان شرکت ایران ناسیونال و کمپانی روتس انگلستان به عنوان مالک تالبوت به امضا رسید و از ۲۴ اردیبهشت ۱۳۴۶ خط تولید پیکان در تهران گشایش یافت. این محصول در تیپ‌ های مختلفی از جمله پیکان کار، لوکس جوانان، استیشن و وانت به تولید رسید. همچنین در کنار تولید پیکان، عملیات ساخت و مونتاژ محصولات سنگین شرکت ایران ناسیونال نیز ادامه يافت.

فعالیت‌های ایران خودرو در دهه ۵۰

در سال ۱۳۵۲ بود که مسئولين ایران خودرو یا ایران ناسیونال كه نام قديم ايران خودرو هست تصمیم گرفتند تا در زمینه تولید محصولات‌ شان به خود کفایی برسند و همه مدل هاي ایرانی را به دست مشتریان خود برسانند؛ سر انجام برادران خیامی شروع به افتتاح چندین کارخانه و شرکت تامین کننده در نقاط گوناگون کشور شدند اما به دلیل اتفاقات گوناگون منجر به انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و بعد از آن شروع جنگ تحمیلی، این پروژه‌ ها متوقف شدند.

فعالیت‌های ایران خودرو در دهه ۶۰

در سال ۱۳۶۸ ایران خودرو تصمیم به احیای خطوط تولید اتوبوس خود گرفت و سالانه در حدود ۶ هزار دستگاه اتوبوس را به مرحله تولید رساند. در سال ۱۳۷۳ برنامه هفت ساله به منظور افزایش تیراژ و کیفیت محصولات در ایران خودرو به تصویب رسید که متعاقب آن بسیاری از واحدهای شرکت موفق به کسب گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ تا پایان سال ۱۳۷۷ شدند.

علاوه بر این مرکز تحقیقات و توسعه ایران خودرو در دهه ۷۰ شمسی فعالیت‌ های خود را آغاز کرد. این شرکت تلاش‌هایش را به منظور تولید محصولات ملی کلید زد و پس از معرفی محصولات ناکامی هم چون پیکان جدید، سرانجام سمند را به عنوان نخستین خودرو ملی ایران در سال ۱۳۸۱ به تولید انبوه رساند.

ایران خودرو هم زمان با اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ شمسی اقدام به تولید نمونه فیس لیفت و نسبتا لوکس پژو ۴۰۵ با نام پژو پرشیا یا پارس گرفت. همچنین تولید محصولات دیگری نظیر پژو ۲۰۶ نیز در این ‌بازه شكل گرفت.

راه‌اندازی خط تولید موتور ملی و خداحافظی با پیکان

سال ۱۳۸۴ سالی خیلی مهم و تاریخی برای بزرگ ترین ماشین ساز ایرانی بود؛ به دليل اين که در این سال بعد از مدت‌ ها بالاخره تولید کهنسال‌ ترین خودرو ایرانی یعنی پیکان متوقف شد. هم چنین ایران خودرو در این سال از پروژه موتور ملی خود به اين معني همان پیشرانه ۱.۷ لیتری پایه گازسوز ef7 رونمایی کرد. سال ۸۵ بود که با حضور ریاست جمهوری خط تولید موتور ملی راه‌ اندازی و پروژه‌ های صدور سمند به کشورهای آذربایجان، سوریه، ونزوئلا و بلاروس مورد بهره‌برداری شد. ضمنا در این سال‌ ها همکاری ایران خودرو با شرکت رنو در زمینه تولید ال ۹۰ هم در خط توليد قرار گرفت.

 در سال ۸۶ ايران خودرو به علت ميزان بالا رفتن فروش محصولات در ایران و سایر کشورها خطوط تولید جدیدی در تبریز، مصر و سنگال راه‌اندازی کرد. در این بین محصولي جديد به نام سمند سورن که در واقع نسخه فیس لیفت سمند ال ایکس به عنوان يكي از ماشين هاي ملي روانه بازار کرد.

طی سال ۸۹ ایران خودرو رکورد تولید اتومبیل در خاورمیانه را با ثبت رقم ۷۵۵.۵۵۵ دستگاه شکست و بزرگترین تولیدکننده اتومبیل منطقه شد. در این سال شرکت ایران خودرو نزدیک به نیمی از تولید خودرو کشور را داشت.

آغاز مجدد همکاری ایران خودرو و پژو فرانسه

در اواخر سال ٩٠ شرکت فرانسوی پژو به دلیل اعمال تحريم ها ، همکاری خود را با ایران خودرو پس از ۲۰ سال به حالت تعلیق درآورد اما پس از توافق برجام، این شرکت مجددا راه را برای حضور خود در کشورمان همواره دید و علاوه بر کمک در فرایند تامین قطعات محصولات قدیمی‌ تر، قراردادهای جدیدی را برای ارائه مدل‌های روز نظیر پژو ۳۰۱ ، پژو ۲۰۸ و پژو ۲۰۰۸ با ایران خودرو به ثبت رساند که البته از این جمع تنها پژو ۲۰۰۸ و آن هم به شكل محدود موفق به حضور در خطوط تولید ایران خودرو شد؛ زیرا با شروع دور جدید تحریم‌ ها، شرکت پژو مجددا بازار ایران را ترک کرد و قراردادهای همکاری مشترک میان او و شرکای ایرانی‌اش نیز به سر انجامی که باید نرسید.

همچنین در دهه ۹۰ شمسی و هم‌ زمان با گسترش خودرو سازان چینی در بازار کشورمان، شرکت ایران خودرو نیز سراغ بعضي از کارخانه‌ های چینی نظیر دانگ فنگ و هایما رفت و محصولاتی هم چون دانگ فنگ اچ ۳۰ کراس، هایماS7، هایما S5 و … را در سبد تولیدات خود اضافه مي شود.

چطور محصولات ایران خودرو را با یکدیگر و رقبا مقایسه کنیم؟

شما ممكن است با استفاده از قسمت ماشين  محصولات زومیت و طریق لیست ماشین‌ها و هم از صفحه هر محصول و فشردن کلید مربوط به آن، مقایسه خود را انجام دهید.

محصولات ایران خودرو با چه موتورهایی تولید می‌شوند؟

موتور OHV با حجم 1.6 ليتر و 8 سوپاپ، OHV2 با حجم 1.7 ليتر و 8 سوپاپ، XU7 با حجم 1.8 ليتر و 8 سوپاپ، EF7 با حجم 1.7 ليتر و 16 سوپاپ، EF7 توربوشارژ با حجم 1.7 ليتر و 16 سوپاپ، TU3 با حجم 1.4 لیتر و 8 سوپاپ و TU5 با حجم 1.6 لیتر و 16 سوپاپ

خرید و ثبت‌نام ماشين هاي ایران خودرو چگونه انجام می‌شود؟

برای خرید محصولات ایران خودرو، باید به وب‌سایت رسمی یا نمایندگی‌های مجاز این شرکت مراجعه کرد.

تفاوت مدل SLX و GLX پژو 405 چیست؟

پژو 405 SLX مدل جدیدتر GLX است و بخش‌هایی مثل چراغ عقب و جلو آن، تغییر کرده است.

سیستم مالتی‌پلکس در خودروهای ایران خودرو چه معنایی دارد؟

مالتی‌پلکس در عبارت ساده، استفاده از سیم‌های مشترک و ساماندهی آنها توسط ECU و یکی از پیشرفته‌ترین سیستم ‌های جامع برقی در خودرو است. سیستم مالتی‌پلکس قابلیت شناسايي خطا یابی، رله ها ، فیوزها و مزایای سیستم هشداردهنده قدیمی و دیگر قطعات برقی را به شكل مرتب دارد.

جدیدترین ماشین‌ های ایران خودرو

ایران خودرو محصولات بسیار گوناگوني را در طی سال‌های متنوع تولید کرده‌است.

همه این ماشین ها به دلیل قیمت مناسب وکیفیت قابل قبول، همواره مورد استقبال بخش زیادی از جامعه قرار می‌گیرد. در ادامه جدیدترین ماشین های ایران خودرو را بررسی می‌کنیم.

جدیدترین ماشین ایران خودرو تارا

ماشین تارا به روز ترين و مدرن ترين ماشین ایران خودرو است که در سال 1399 وارد بازار شد.

عمده این شباهت‌ها در بخش کابین، سقف و بخش جنبی بدنه است. تارا در طراحی بخش جلو و همچنین بخش عقبی با پژو ۳۰۱ کاملا متفاوت است و طراحی منحصر به فردی دارد.

شاید در بررسی جدیدترین ماشین های ایران خودرو بتوان تارا را به عنوان یکی از زیباترین ماشین های ایران خودرو در نظر گرفت.

هم چنین این خودرو در حالت بدون سرنشین و پر بودن باک بنزین حدود ۱۱۵۰ کیلوگرم وزن دارد.

مشخصات فنی تارا

تارا در دو نمونه دنده دستی و دنده اتوماتیک تولید می‌شود. موتور ۱۶۰۰ سی سی و ۱۶ سوپاپ این خودرو توان بسیار بالایی دارد. بر طبق اطلاعات ایران خودرو، حداکثر سرعت تارا حدود ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت است.

این مسئله با توجه به موتور ۱۶۰۰ سی سی آن دور از ذهن نیست.رانندگی واقعی این عدد کمی بیشتر خواهد بود. البته که این عدد مربوط به نمونه دنده دستی تارا است.

ایمنی خودرو تارا

جدیدترین ماشین های ایران خودرو بیش از هرچیزی بر روی ایمنی تاکید دارند. تارا هم از این مسئله مستثنی نیست. تست ایمنی عابر پیاده در تصادف یکی از مهم ترین سنجه‌های تشخیص ایمنی یک خودرو است.

تارا با موفقیت آزمون Pedestrian Safety Test را پشت سر گذاشته‌ است. این آزمون مورد تایید استانداردهای بین المللی است و در مراکز تست اسپانیا و آلمان انجام می‌شود.

رانا پلاس یکی دیگر از جدیدترین ماشین های ایران خودرو

رانا یکی از ماشین های پرطرفدار ایران خودرو بود که در سال ۱۳۹۱ به بازار عرضه شد.

این خودرو به دلیل کیفیت بالا و قیمت مناسب، به یکی از پرفروش‌ترین محصولات ایران خودرو تبدیل شد. پس از این موفقیت چشم گیر، ایران خودرو به فکر ارتقای این ماشین و تولید خودروی رانا پلاس افتاد.

در سال ۱۳۹۸ رانا پلاس به عنوان یکی از جدید ترین ماشین های ایران خودرو به بازار عرضه شد. رانا پلاس از نظر ظاهری تفاوت‌ های شاخصی با رانای معمولی دارد. یکی از تفاوت‌های رانا پلاس با رانا تغییر اساسی در چراغ‌ های عقب و جلو ی آن است.هم چنین قالپاق و طراحی جلو پنجره‌ های رانا پلاس هم نسبت به رانا تغییر داشته‌است.

ثبت نام ایران خودرو

ثبت نام ایران خودرو کار سختی نیست و شما می‌ توانید به آسانی برای خرید جدید ترین ماشین های ایران خودرو ثبت نام کنید برای این کار کافی است وارد سایت ثبت نام ایران خودرو شوید.

در این قسمت پس از ثبت نام و وارد کردن مشخصات خود می‌توانید نسبت به ثبت نام جدیدترین ماشین های ایران خودرو اقدام کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *