لوازم یدکی

معاينه فني | تعمیرگاه

معاینه-فنی-1.jpg

معاینه فنی چیست ؟

در معاینه فنی ماشين علاوه بر موارد وضعیت ظاهری ماشين، تست آلاینده ها، چراغ های جلو، سنجش چرخ ها برای موازی و همراستا بودن، عملکرد کمک فنرها، سنجش ترمز ها، کارایی وضعیت اتصالات فرمان و جلوبندی و همچنین بازدید از زیربندی انجام می شودوصورت می گیرد.

و در مورد رفع نواقص فنی بعد از مراجعه مجدد در معاینه فنی برچسب معاینه فنی ماشين صادر می شود.

هدف از انجام آزمون آلاینده ها را در بدو ورود ماشين به سالن معاینه فنی، اندازه گیری میزان آلاینده های حاصل از احتراق موتور بیان می کند و می افزاید: میزان مصرف سوخت، سلامت سیستم جرقه و وضعیت عملکرد سوپاپ ها در دور آرام موتور شامل مواردی است که در اولین مرحله معاینه فنی ماشين بررسی می شود و در صورتي که ماشين از حالت تنظیم خارج شده و یا نقص فنی در عملکرد مجموعه سیستم احتراق وجود داشته باشد، آلاینده های خروجی از اگزوز از حد استاندارد آن فراتر می رود و در این زمان باید ضمن مراجعه به تعمیرگاهی معتبر، نسبت به رفع عیب و تنظیم موتور با دستگاه سنجش گازهای خروجی اقدام کرد.

درون شهرها و حتی روستا ها روزانه تعداد بسیار زیادی ماشين در کنار ما تردد می کنند که با توجه به میزان آلایندگی آنها، حتی ماشين هاي صفرکیلومتر متوجه اين موضوع می شویم که تست معاینه فنی ماشين مهم می باشد.

به همين علت می توان به اهمیت بالای معاینه فنی ماشين ها پی برد.

اهمیت معاینه فنی برای ماشين ها به همین‌جا ختم نمی‌شود و اوج بحران زمانی است که شما با خیال راحت پشت ماشینی می‌نشینید که بیش از یک سال سیستم‌های داخلی آن هیچ کنترلی نشده است و با سپردن جان خود و خانواده‌تان به‌دست آن، راهی خیابان‌ها و جاده‌ها می‌شوید.

در این مرحله ها ، کارشناسان اقدام به تست ماشين و عيب يابي آن به کمک نرم افزار عیب یابی ماشين می کنند.

مرحله اول- تست گازهای خروجی از اگزوز: در این مرحله کارشناسان به تست و آزمایش گازهای خروجی از اگزوز ماشين می پردازند.در تست ۴ گاز، میزان گازهای آلاینده زیست‌محیطی نظیر مونواکسیدکربن، دی‌اکسیدکربن و هیدروکربن‌ها (HC) را در اگزوز ماشين مشخص می‌کنند.

اما اگر در این مرحله مردود شدیم چه باید کرد؟

مرحله دوم- تست ظاهر ماشين: دومین دليل مردودی ماشين ها در این تست عیوب ظاهری می باشد.سالم نبودن شیشه جلو، شیشه عقب، چراغ‌ خطر عقب، چراغ دنده‌ عقب، چراغ راهنمای عقب و جلو، سپر جلو و عقب، اتاق خودرو، رنگ خودرو، روغن‌ ریزی، برف‌ پاک‌ کن و شیشه‌ شور، صاف بودن آج تایر می‌ تواند باعث مردود شدنتان شود. واضح است که قبل از مراجعه به این مراجع باید موارد بالا را به طور دقیق و درست تست کرد.

مرحله سوم- تست هم راستایی چرخ ها: هم‌راستا نبودن چرخ‌های جلو، دليل رد شدن شما در تست معاینه فنی مي باشد. ‌ این علت همچنین باعث افزایش مصرف سوخت هم خواهد شد برای جلوگیری از رد شدن ماشين در این قسمت باید به یک مرکز جلوبندی‌سازی و میزان فرمان بروید و ماشينتان را تنظیم فرمان کنید.


این کار باید بعد از هر بار تعمیر جلوبندی و تعویض قطعات آن انجام شود. هزینه میزان فرمان ساده هم حدود ۱۰ هزار تومان است. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی می‌توان به استفاده صحیح از تایرها و عدم استفاده از رینگ‌های غیراستاندارد اشاره کرد.

⚠️کلیه ماشين هاي دوگانه سوز فابریک مدل 1391 به پایین و همچنین مخازنی که تاریخ تولید آنها قبل از 2011 می باشد شامل این مورد میشوند.

📂مدارکی که باید با خودتان به مراکز معاینه فنی ببرید

اگر به مراکز معاینه فنی رفتيد، به ياد داشته باشيد که فقط همراه داشتن کارت ماشين یا برگه سبز ماشين كافي است. ‌بدون این مدرک، با اصرار هم ماشين شما معاینه نمی‌شود.

در مراحل معاینه فنی، کارشناسان اقدام به تست خودرو و عیوب آن به کمک نرم افزار عیب یابی ماشین می کنند.

۱- تست گازهای خروجی از اگزوز:

در این قسمت معاینه فنی کارشناسان به تست و آزمایش گازهای خروجی از اگزوز ماشين می پردازند.این عمل در تست 4 گاز صورت می گیرد.در تست ۴ گاز، میزان گازهای آلاینده زیست محیطی مانند مونواکسیدکربن، دی اکسیدکربن و هیدرو کربن ها (HC) را در اگزوز ماشين مشخص می کنند.

دقت کنید پیش از رفتن به مراکز معاینه فنی، از وضعیت کاتالیست و کتیستر خاطرجمع شوید. در ضمن، تنظیم موتور هم در تنظیم گازهای خروجی بسیار اثر گذار مي باشد.

۲- تست ظاهر خودرو:

دومین دليل رد شدن ماشين ها در تست معاینه فنی، عيب هاي ظاهری می باشد. درست نبودن شیشه جلو، شیشه عقب، چراغ خطر عقب، چراغ دنده عقب، چراغ راهنمای عقب و جلو، سپر جلو و عقب، اتاق اتومبيل، رنگ اتومبيل، روغن ریزی، برف پاک کن و شیشه شور، صاف بودن آج تایر و… ممكنه باعث رد شدنتان شود. پیش از رفتن به این مراجع باید گزينه هاي بالا را بطور دقیق و کامل بررسي كرد.

۳- تست هم راستایی چرخ ها:

هم راستا نبودن چرخ های جلو، باعث رد شدن شما در مرحله تست معاینه فنی می شود. این ايراد باعث زياد شدن مصرف سوخت مي شود. برای جلوگیری از رد شدن در این قسمت باید به یک مرکز جلوبندی سازی و میزان فرمان بروید و ماشينتان را تنظیم فرمان کنید.

این کار باید بعد از هر دفعه تعمیر جلوبندی و تعویض قطعات آن انجام شود. برای برخورد كردن با هم چين ايرادي ممكنه با به كارگرفتن درست از تایرها و استفاده نكردن از رینگ های غیراستاندارد اشاره کرد.

۴- تست ترمز:

سیستم ترمز ماشين ها آن قدر مهم است که با کوچک ترین اختلال، خطر را دقیقا بیخ گوشتان قرار می دهد. مرحله هفتم معاینه فنی هم به سنجش قدرت ترمز گیری هریک از محورها و قدرت عملکرد ترمز دستی اختصاص دارد.

دلیلی اصلی رد شدن در معاینه فنی:

موقعي که ماشين شما در هریک از مراحل بالا ايرادي داشته باشد رد می شود. سخت ترین مراحل معاینه فنی ماشین که باعث رد شدن خودرو ها در معاينه فني می شود شامل مواردي چون :

آزمون آلایندگی
وضعیت ظاهری
ترمزها
کمک فنر
آزمون هم راستایی چرخ ها

داشتن یا نداشتن معاینه فنی چگونه بررسی می شود؟

دوربین های گوناگوني در سطح شهر هستند که تعداد آن ها به ۱۲۰۴ عدد میرسد و ماشين ها را از نظر داشتن یا نداشتن معاینه فنی مورد بررسی قرار می دهد.

به این دلیل هر ماشيني که معاینه فنی را نگيرد، توسط این دوربین ها شناخته می شود و جریمه برای آن مي نويسند تا مشکلات معاینه فنی را حل کند.

ولي نباید از این نکته غافل شد که مهم بودن معاینه فنی ماشين فقط بخاطر آلودگی هوا نیست. فرض کنید که در شهر ماشین هایی تردد دارد که خيلي وقت است سیستم های داخلی آن ها معاینه نشده و بدون برگه معاینه فنی است.

همين موقع است که متوجه دليل اهمیت معاینه فنی ماشين هايي که تولید آنها به سالها پیش برمیگردد، خواهیم شد. از طرفی متأسفانه کارشناسان بالغ بر ۳۰ درصد از علت هاي تصادف ها را نقص ماشين ها اعلام نموده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *