لوازم یدکی

عملکرد مغزی پمپ بنزین و اینکه مغزی پمپ بنزین در کجاست:

مغزی پمپ بنزین

پمپ بنزین الکتریکی:

نحوه کار پمپ بنزین‌ برقی که با باز شدن سوئیچ کار می‌کنند را می‌توان به طور خلاصه شبیه به یک مکنده دانست. با ارسال دستور از ECU و رله دوبل، بنزین توسط موتور الکتریکی داخل پمپ مکیده می‌شود و با گذر از اطراف سیم‌ پیچ و روتور داخل مجموعه پمپ که با هم در نقش یک موتور الکتریکی هستند، آن ها را خنک کرده و به سمت موتور ارسال می‌شود.

مجموعه داخل پمپ در نقش یک موتور الکتریکی با داشتن یک توربین در انتهای خود، یک مکش منظم را ایجاد می‌کنند. این جریان پر فشار و منظم سوخت، یکی از مهم‌ ترین مزیت‌ های آن ها به شمار می‌رود.

ضمن اینکه جریان سوخت ارسالی همیشه بیش از حد نیاز موتور است که همین عامل باعث می‌شود انژکتور‌ها و یا کاربراتور همیشه سوخت کافی برای تزریق به داخل موتور داشته باشند و اصطلاحا موتور کم نیاورد. سوخت اضافی نیز توسط مسیر بازگشت به داخل باک خودرو باز‌ می‌گردد.

از دیگر مزایای مغزی پمپ بنزین:

از دیگر مزیت‌های بزرگ این پمپ‌ها در این است که کارکردشان اثری در گرم شدنشان ‌‌ندارد، چراکه سوخت ارسالی با گذر از اطراف سیم‌پیچ درون آن، باعث سرد‌شدن این قسمت‌ ها می‌شود. اما از طرفی به کارکرد بدون سوخت و یا نفوذ ناخالصی و کثیفی سوخت به داخل خود، حساس‌ تر هستند و همین عامل در کاهش عمر آن ها اثر خواهد داشت.

اما در نقطه مقابل این پمپ‌ها، نمونه‌های مکانیکی قرار دارند. این پمپ بنزین‌ها هیچ شباهت ظاهری با مدل‌های برقی ندارند و در کنار پیشرانه و نزدیک به میل سوپاپ نصب می‌شوند. با هر ضربه‌ای که به شیطانک وارد می‌شود، شیطانک بالا و پایین می‌رود و درست شبیه به یک تلمبه عمل می‌کند. درون این نوع پمپ بنزین‌ ها قطعات بسیار دیگری نظیر دیافراگم وجود دارد که با شیطانک در ارتباط است.

این بنزین از یک سوپاپ یک طرفه که فقط اجازه ورود بنزین به پمپ را می‌دهد، داخل پمپ می‌شود.

این مزیت‌ها را می‌توان به شرح زیر برشمرد:

1- پمپ‌های برقی اندازه کوچک‌ تری دارند و می‌توان آنها را در هر جایی نصب کرد.

ضمن اینکه با قرار‌ گرفتن در داخل باک و همچنین به واسطه نوع طراحی همیشه خنک هستند و از این نظر یک امتیاز بزرگ دارند.

2- عیب‌یابی و تهیه آنها بسیار راحت‌تر از نمونه‌های مکانیکی است.

3- همچنین در پیشرانه‌ای که کارکرد منظمی ندارد، تامین نامناسب سوخت با پمپ‌های مکانیکی است.

4- شاید باورش کمی سخت باشد اما پمپ‌های برقی با داشتن سیستم ایمنی قطع سوخت، از پمپ‌ های مکانیکی ایمن‌ تر هستند. چراکه درون پمپ‌ های مکانیکی همیشه مقداری بخار بنزین وجود دارد که در معرض گرمای پیشرانه است و همین بخار می‌تواند منجر به آتش‌ سوزی شود.

5- پمپ‌های برقی مشکل قفل گازی درون خود ندارند، چرا که همیشه سرد هستند.

6- ورود ناخالصی از باک به سمت پمپ و عبور از فیلتر می‌تواند اثر بالایی در کاهش عمر آن داشته باشد؛

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *